Barbara Naumann

Neuere deutsche Literatur, Zürich
Aufenthalt: 01.02.–31.07.2018

bnaumann(at)ds.uzh.ch

Vita

  • 2000 ff. Prof. of German Literature at Zürich University
  • 2016: Senior Fellow at IFK, Wien
  • 1998-2000 Prof. of German Literature and Cultural Studies at Hamburg University
  • 1996-1998 Assistant at Einstein Forum, Potsdam
  • 1994 Guest Prof. at University of California, Berkeley
  • 1983-1996 Assistant at Szondi-Institute, FU Berlin (PhD and Habilitation)
  • Studies of German Literature, English Literature, Comp. Lit. and Philosophy in Tübingen, Chicago, Berlin
  • Project Leader of the Critical digital and print edition of Lavater-Correspondence (2017-2029)
  • Co-Founder and project leader of the NCCR »Mediality« at Zürich University (2005-2017); co-editor of its respective publication series at Chronos Verlag.
  • Founding editor of »figurationen - Literatur, Kultur, Gender«
  • Member of several cultural and literary societies, competitions, institutions.

 

Forschungsschwerpunkte

  • Literature and the Arts (Interart)
  • Literary theory and poetology 1800 to present
  • Historical mediality
  • Talk and chatter in 19th century European novels
  • Physiognomy and portraiture in literature and other arts

 

Projektskizze

Facing the Text. Julian Rosefeldt gibt Manifesten ein Gesicht 

 

Point of departure for my project is Julian Rosefeldt’s Manifesto, a film installation in twelve parts that engages artists’ writings from a wide range of areas including literature, architecture, painting, and film.  Specifically, the project focuses on Rosefeldt’s cinematographic use of portraits within the framework of his encounter with conceptual writings about art. »Facing the Text« inquires the double strategy of Manifesto’s use of portraits: the various ways the film installations are »giving a face to a text« and »confronting – rereading, rethinking – a text,« i.e., the artists’ manifestos, at the same time.  Rosefeldt’s work is innovative in that it offers a new, multi–medial perception of the portrait and a new way to see – to read – well-established texts of the aesthetic tradition. It designs the portrait as a showcase for the encounter of image and text. 

In a second step, the project will investigate Rosefeldt’s work within various conceptual contexts, including literary theory, philosophy, art history, and cultural studies.  This also comprises an investigation of the theoretical impact of the artists’ manifestos themselves (Marinetti, Giacomo Balla, Tristan Tzara, André Breton, Naum Gabo / Anton Pevzner, Barnett Newman, Claes Oldenburg, Sol LeWitt, Lars von Trier, etc.).
In order to situate Rosefeldt’s specific multi-medial arrangement of image and text, an extensive and intensive research of key theoretical positions (Goethe, Lichtenberg, Schopenhauer, Balzac, Blumenberg) will be necessary. The general framework of the project will be a delineation of the development from Johann Caspar Lavater’s physiognomic studies to the contemporary, post-physiognomic discourse of Julian Rosefeldt’s Manifesto.

 

Publikationen (Auswahl)

Monographien

  • Musikalisches Ideen-Instrument. Das Musikalische in Poetik und Sprachtheorie der Frühromantik. Stuttgart : Metzler, 1990. 
  • Philosophie und Poetik des Symbols. Cassirer und Goethe. München: Fink, 1998.
  • Bilderdämmerung. Bildkritik im Roman. Basel: Schwabe, 2012.

 

Herausgeberschaften

  • Vom Doppelleben der Bilder. Bildmedien und ihre Texte. München: Fink, 1993.
  • (mit Edgar Pankow): Bilder – Denken. Bildlichkeit und Argumentation. München: Fink, 2004.
  • Rhythmus – Spuren eines Wechselspiels in Künsten und Wissenschaften. Würzburg: Königshausen und Neumann, 2005.
  • Stoffe. Zur Geschichte der Materialität in Künsten und Wissenschaften. Zürich: vdf Hochschulverlag, 2006. (mit Th. Strässle und C. Torra-Mattenklott).
  • Intermedien. Artistische und kulturelle Dynamiken des Austauschs. Zürich: Chronos Verlag, 2010. (mit Alexandra Kleihues und Edgar Pankow).

 

Artikel

  • Klecks, Punkt, Schluss. Wilhelm Buschs Raben-Philologie. In: Der Witz der Philologie. Rhetorik – Poetik – Edition. Hg.: Felix Christen, Thomas Forrer, Martin Stingelin, Hubert Thüring. Frankfurt am Main: Stroemfeld, 2014, S. 246-256.
  • Mit Tusche, Rotwein und Kaffee. Victor Hugos Zeichnungen mit dem Material des Dichters. - In: WortBild Künstler. Von Goethe bis Ringelnatz. Und Herta Müller. Hg.: Ulrich Luckhardt. Ostfildern: Hatje Cantz, 2013, S. 116-123. 
  • Anstelle einer Einleitung: Kurze Zeitreise durch die Geschichte der Stillstellung. Tableaux vivants, Filmstills, Flashmobs. In: Figurationen, Heft 1/2012, S. 7-16.
  • Übertragung des Bildes: W.G. Sebalds symptomaler Text. In: B. Naumann et al. (Hg.): Intermedien. Zur kulturellen und artistischen Übertragung. Zürich: Chronos, 2010, S. 433-464.
  • Körperbild und Seelenschrift. Eine Szene in Gottfried Kellers Roman »Der grüne Heinrich«. In: Blum André L., Krois John Michael, Rheinberger Hans-Jörg (Hrsg.) Verkörperungen, Max Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte, Preprint 416, 2011. ) 9 Seiten. – Ebd.: Diskussion des Beitrags von Barbara Naumann (4 S.). Auch in: http://www.mpiwg-berlin.mpg.de/en/resources/preprints.html.