Martin Schulz

Art History, Karlsruhe
Fellowship: 01.04.–30.09.2015

Vita

Privatdozent für Kunstgeschichte am Karlsruher Institut für Technologie (KIT); Gast- und Vertretungsprofessuren am Exzellenzcluster »Asia and Europe in a Global Context« der Universität Heidelberg, an der Universität Jena, der Tallinn University sowie der Kunstakademie Karlsruhe; Fellowships am »Internationalen Kolleg für Kulturtechnikforschung und Medienphilosophie« (Bauhaus-Universität Weimar) und am »Internationalen Forum Kulturwissenschaften« (Wien); Wissenschaftlicher Koordinator des DFG-Graduiertenkollegs »Bild, Körper, Medium. Eine anthropologische Perspektive« an der Staatlichen Hochschule für Gestaltung Karlsruhe (2000–2009).

 

Fields of Research

  • Moderne und zeitgenössische Kunst
  • Kulturgeschichte der Bilder und ihrer Medien
  • Kunsttheorie
  • Theorie und Geschichte der Neuen Medien
  • Global Art Studies
  • Geschichte des Porträts und der Landschaft
  • Gegenstandslose Malerei
  • Installationskunst
  • Bild und Tod

 

Project outline

Image and mask. On the anachronism of TV faces

 

The project brings an intercultural perspective to the anthropological and morphological relation between face, mask, image and medium, a relation that is always of contemporary importance but which especially concerns the figurative narration of social roles and societal identity. In the perspective of a longue durée, there is a sustained continuity in the history of the European portrait from the start of the modern era to the facial images in current electronic media. In the morphome of the artificial face staged and generated by the media, the singular features of each case become suffused with the exemplary and, correspondingly, the individual and momentary specificum is also suffused with very ancient conventions. This kind of venture hence differs from the thinking based on caesurae that often dominates analyses of discourse and technology; it does so in order to make clear that, despite all the technical and cultural differences, there is an on-going history of images that spans cultures and media, inherent to which is a chronic anachronism. In pursuit of this, the focus will above all be on the intercultural migrations, translations and mixtures of facial images. The central point of the investigations is the medial layerings between ›natural‹ and ›artificial‹ faces. They show that in certain strongly ritualised images, such as those of current television, there are pre-conditions and modes of representation that bear within them much older, but still active layers of a global history: the close connection between face, mask, image and medium, in which the singular and the exemplary, life and death, ‘life imaging’ and the anonymous, are all at once inscribed.

 

Publications (Selection)

Monographien

  • Ordnungen der Bilder. Eine Einführung in die Bildwissenschaft, Fink Verlag, München 2005 (zweite überarbeitete und erweiterte Auflage 2009).
  • Imi Knoebel. Die Tradition des gegenstandslosen Bildes, Verlag Silke Schreiber, München 1998.

 

Herausgeberschaften

  • Technology and Desire. The Transgressive Art of Moving Images, hrsg. mit Rania Gaafar, Intellect, London 2014.
  • Techniken des Bildes, hrsg. mit Beat Wyss, Fink Verlag, München 2010.
  • Kulturen des Bildes, hrsg. mit Birgit Mersmann, Fink Verlag, München 2006.
  • Quel Corps? Eine Frage der Repräsentation, hrsg. mit Hans Belting/Dietmar Kamper, Fink Verlag, München 2002.

 

Aufsätze

  • Animated and Animated Images of Landscape. Space Voyage and Time Travel in the Art of Pieter Bruegel the Elder, in: Rania Gaafar/Martin Schulz (ed.), Technology and Desire. The Transgressive Art of Moving Images, London 2014, 21-36.
  • Un-Masking the Portrait. The Anachchronism of TV-Faces, in: Oliver Grau (ed.), Imagery in the 21st Century, Chicago/MIT Press 2011, 32-51.
  • Die Sichtbarkeit des Todes im Medium der Fotografie, in: Thomas Macho/Kristin Marek (Hrsg.), Die neue Sichtbarkeit des Todes, München 2007, 289-313.
  • Die Nicopea in San Marco. Zur Geschichte und zum Typ einer mittelalterlichen Ikone, in: Byzantinische Zeitschrift 91, 1998, 475-501.