Jin Yang

German Studies, Guangzhou
Fellowship: 01.10.2018–31.03.2019

Vita

1991-98 Bachelor and Master studies at the Beijing Foreign Studies University. 2009 Doctorate at Humboldt-Universität zu Berlin. 2001-04 Associated Member of the Graduate College »Codierung der Gewalt im medialen Wandel«. From 2009 to 2017 Associate Professor at the German Faculty of Shanghai International Studies University. Since 2017 Odinarius and director of the German Institute of the Sun Yat-Sen University Guangzhou.

 

Fields of Research

  • Wiener Moderne
  • Interdisziplinäre Forschung von Literatur und Kunst
  • Deutsche Kunstgeschichte
  • Briefkommunikation der Literatur

 

Project outline

Passing Media Boundaries: The Portrait in Contemporary Visual and Narrative Art

 

Today the break-up of traditional paradigms, through shifts in the semantic register, is driving forward the experimentation and development of artistic means of expression, involving innovative impulses of a hitherto unknown multiplicity and dynamism. One important tendency of the contemporary portrait is to include biographical and narrative text-structures into the visual design or the artistic form, but literature is also opening itself up to the visual by combinations of media or intermedial connections. The portrait is abandoning the postulate of mimesis and shifting the semantic weight to representations of script elements, and literature is appropriating visualization strategies from the visual arts. The research project will sound out what experimental operations of (de-)figuration are engendered in the interaction of image and script and how the two communication media behave in particular cases. The study addresses fundamental discourses on the boundaries between art and literature, on figurations of the particular in the creative process, in the reception process, and in the works’ meta-medial thematization of self-reflexivity. The different variants of hybridization in portrait representation, the forms in which text and image become linked to each other, take centre stage. The intention here is that the artistic process in the work of portrait art and that in narrative art should enter into an interdisciplinary dialogue with each other. The selection of the corpus to be investigated crosses national boundaries, with the aim of presenting a general overview that elucidates the significant works with script-image syntheses in a comparative perspective. 

 

Publications (Selection)

  • Grenzüberschreitung von Kulturkreisen und Körpergestalten. Eine vergleichende Betrachtung zu Wilhelm Hauffs Märchen »Kalif Storch« (1826) und Orhan Pamuks Roman »Die weiße Festung« (1985) (im Vordruck). In: Grenzüberschreitungen. Interdisziplinäre Studien zur deutschen und deutsch-jüdischen Literatur- und Kulturgeschichte. Festschrift für Prof. Mark  H. Gelber von Ben-Gurion University (Israel). Hg. v. Vivian Liska / Hans Otto Horch / Malgorzata Maksymiak / Stefan Vogt. 2018.
  • Kunstwerke in der Gegenwartsliteratur. In: Waseda-Blätter, 2017/2.
  • Trauma und Tumult. Eine Untersuchung zu dem autobiographischen Roman »Die Erfindung des Lebens« (2009) von Hanns-Josef Ortheil und der Autobiographie »Tumult« (2014) von Hans Magnus Enzensberger. In: SrJGG Nr. 122: Leopold Schlöndorff (Hg.): Autofiktion heute. Zur literarischen Konstitution des autobiographischen Subjekts in der deutschen Gegenwartsliteratur. Japanische Gesellschaft für Germanistik.
  • Sterbehilfe vor dem Schwurgericht. Zum Roman »Der Fall Deruga« von Ricarda Huch. In: Geschichtsgefühl und Gestaltungskraft. Fiktionalisierungsverfahren, Gattungspoetik und Autoreflexion bei Ricarda Huch. Hg. v. Cord Friedrich Berghahn / Jörg Paulus / Jan Röhnert. Germanisch-Romanische Monatsschrift, Beiheft 75. 2016.
  • Verkehr mit Gespenstern – Zu Kommunikationspraktiken zwischen Schriftlichkeit und Mündlichkeit in Kafkas Erzählung »Urteil«. In: 1914 – Ein Jahrhundert entgleist. Hg. v. Wei LIU / Andreas Kurz. Wien, Praesens Verlag, 2016.
  • Zirkularität und Dialogizität — Postmoderne Varianten autobiographischen Maskenspiels in der Gegenwartsliteratur. In: Dogil munhak (Deutsche Literatur), Nr. 132. Dezember 2014.
  • Das Museum als Schauplatz einer Abrechnung mit der Kunst — Zum Raumkonzept in Thomas Bernhards Roman »Alte Meister«. In: Literaturstrasse (2016).
  • Inflationärer Schriftverkehr — Zum Motiv der Liebesbriefe in Gottfried Kellers Novelle »Die mißbrauchten Liebesbriefe«. In: Literaturstrasse (2015).
  • »Wozu gibt es Öfen und Kamine?« Zur Funktion des Liebesbriefes für die Konstitution der Subjektivität in Theodor Fontanes »Irrungen, Wirrungen« und »Effi Briest«. In: Subjekt und Subjektivität 1800/1900. Hg. v. Wolfgang Braungart / Helena Köhler. IUDICIUM Verlag. 2014.
  • »Innige Qual«. Hofmannsthals Poetik des Schmerzes. Würzburg, K&N Verlag. 227 pp.