Jan Söffner

Comparative Literature and Italian Studies, Köln
Fellowship: 01.01.-31.03.2010; 01.01.-30.09.2011

Vita

Jan Söffner holds a PhD in Italian Studies. His 'Habilitation' (second, post-doctoral dissertation) in Comparative Literature and Romance Studies will be concluded with an inaugural lecture in November. From 1999 to 2007 he was research associate at the Department of Romance Studies at the University of Cologne; and from 2008 to 2010 he worked at the research project Emotion and Motion at the Centre for Literary and Cultural Research (Zentrum für Literatur- und Kulturforschung) in Berlin.

 

Fields of Research

Literary theory – metaphors – mimesis – myth – inspiration and enthusiasm – embodiment – enactivism

 

Publications (Selection)

Monographien

  • Partizipation. Metaphern, Mimesis, Musik und die Kunst, Texte bewohnbar machen, Wilhelm Fink, München 2004.
  • Metaphern und Morphomata (erscheint 2014 bei Wilhelm Fink, München [Reihe: Morphomata Lectures], in Bearbeitung).
  • Das Decameron und seine Rahmen des Unlesbaren, Heidelberg: Winter, 2005.

 

Tagungsbände

  • Figurationen des Schöpferischen – Die Melancholie und ihre Schwestern (mit Günter Blamberger, Sidonie Kellerer und Tanja Klemm) erscheint bei Wilhelm Fink, München [Reihe: Morphomata], derzeit noch in Bearbeitung).
  • Synaesthesia and Kinaesthetics [habitus in habitat III] (mit Sabine Flach and Jörg Fingerhut), Bern u.a.: Peter Lang 2011.
  • Other Sides of Cognition [habitus in habitat II] (mit Sabine Flach) [=Natur, Wissenschaft und die Künste/Nature, Science and the Arts/Nature, Science et les Arts 4], Bern u.a.: Peter Lang 2010.
  • Emotion and Motion [habitus in habitat I] (mit Sabine Flach und Daniel Margulies) [= Natur, Wissenschaft und die Künste/Nature, Science and the Arts/Nature, Science et les Arts 3], Bern u.a.: Peter Lang 2010.

 

Aufsätze

  • „Thinking Images. Enactively“, erscheint in: Denkbilder/Thinking Images, hg. von Martin Roussel und Henry Sussman, Fink, München. Images, hg. von Martin Roussel und Henry Sussman, Fink, München.
  • „How to Embody Technologies of Disability. An Enactivist Response to Margrit Shildrick's Account on Technologies of Disability and Desire, erscheint in: Contact Zones: Disability, Culture, Theory, hg. von Anne Waldschmidt, Hanjo Berressem und Moritz Ingwersen, Transcript, Bielefeld.
  • „Brunos Asche – Implikationen einer Hinrichtung“, Philosophia - E-Journal of Philosophy and Culture 8 (2014), (http://philosophy-e.com/brunos-asche-implikationen-einer-hinrichtung).
  • „Dantes 'spiritus' und die Wahrheit der Dichtung“, erscheint in: Aisthetik der Geister, hg. von Steffen Schneider.
  • „Der Kairos des Denkens und das Interview als Ort des Philosophierens“, Philosophia.bg, (http://philosophy-e.com/der-kairos-des-denkens-und-das-interview/).
  • „Lüge – Finte – Fiktion. Die zwei Gesten des fechtenden Bären in Kleists ‚Marionettentheater‘“, erscheint in: Kleist Revisited, hg. von Hans Ulrich Gumbrecht und Friederike Knüpling, Fink, München, 2014, S. 135-146.
  • „L’inconscio di Zeno“, erscheint in Aghios. - „Die Kunst, Novellen in die Welt zu setzen (Boccaccio - Chaucer)“, Giovanni Boccaccio in Europa - Studien zu seiner Rezeption in Spätmittelalter und Früher Neuzeit, hg. von Rainer Stillers und Achim Aurnhammer, Wiesbaden, Harrassowitz 2014, 277-294. - „Can Avatars Feel?“, erscheint in: Pierre Cassou-Noguès (Hg.): „Images de l’homme-machine“.
  • „Why Boxing Is More Than a Game“ (mit Esther Schomacher), erscheint in PhiN.