Closed and open forms of depiction

Annual Conference 2018
09.–11.07.2018

Ort: Bibliothek des Internationalen Kollegs Morphomata, Weyertal 59 (Rückgebäude, 3. Etage), 50937 Köln

Kontakt: Karena Weduwen 
 

Download Poster
Download Flyer

In biography and portrait art, conventional forms of description fix the representation of a person on central characteristics; open, experimental forms, on the other hand, include contradictions and peripherality. The conference explores the historical, cultural and media diversity of such forms of closure or opening and examines the thesis whether open forms belong only to modernity.

We’re looking forward to welcoming all of you there! 

For abstracts of the lectures (German/English) please change language to "DE" (German)!

Monday, July 9

14.00 OPENING
Günter Blamberger

14.45 AMBIGUITY
Dietrich Boschung, John Pollini, Martin Dinter

18.00 EVENING LECTURE
Gottfried Boehm

Tuesday, July 10

9.30 AUTO/BIOGRAPHICAL CASE STUDIES I
Friedrich Vollhardt, Jin Zhao

11.30 CODES &MATERIAL
Matthias Krings, Thierry Greub, Cristina Stancioiu, Gudrun Gersmann

16.30 FORMATS & LITERATURE
Monika Schmitz-Emans, Martin Roussel

18.30 AUTO/BIOGRAPHICAL CASE STUDIES II
Alison Lewis – Lecture Postponed to Wednesday, 9.30

Wednesday, July 11

9.30 AUTO/BIOGRAPHICAL CASE STUDIES II
Jianhua Zhu

10.15 OPEN-ENDS
Barbara Naumann, Birgit Mersmann, Kristin Marek (Lecture Cancelled)

13.00 CLOSING DISCUSSION

 

 

Audio recordings

Günter Blamberger (Köln): Lieblose Legenden? Anmerkungen zur Poetologie und Ethik des Biographierens

Dietrich Boschung (Köln): Die Findung des Besonderen. Offene und geschlossene Beschreibung von Skulpturen

John Pollini (Los Angeles): Ambiguity in Augustan Visual Culture: Mediating between Intent and Viewer Perception

Martin Dinter (London): ›Femineo licet partu‹: The Tectonic and Atectonic Elements of Petrarch Familiares 21.8

Gottfried Boehm (Basel): Im Niemandsland. Paul Cézanne portraitiert Ambroise Vollard

Friedrich Vollhardt (München): Differente Weltwahrnehmung

Jin Zhao (Shanghai): Wilhelm von Humboldt

Matthias Krings (Mainz): ›Weiße Mohren‹ im Porträt. Genese, Dynamik und Nachwirkung einer kulturellen Figuration der besonderen Art

Thierry Greub (Köln): Das königliche Porträt im spanischen Siglo de Oro zwischen offener und geschlossener Form

Gudrun Gersmann (Köln): »C’est bien imité, c’est très bien fait«: Wachsporträts in der Französischen Revolution

Monika Schmitz-Emans (Bochum): Autobiographische Alphabete als Wörter-Bücher

Martin Roussel (Köln): Der Lebenslauf. Zur Literarisierung einer geschlossenen Form

Alison Lewis (Melbourne): Sascha Anderson: A Portrait of the Artist as a Young Spy...

Jianhua Zhu (Shanghai): Eugen Wuester als Vorreiter der Fachsprachenlinguistik – Zur offenen Beschreibung seiner Biographie

Barbara Naumann (Zürich): Open-End. Don DeLillo, Gerhard Richter und die tödliche Gewalt

Birgit Mersmann (Basel): Defacialisierungen

Videos

John Pollini (Los Angeles): Ambiguity in Augustan Visual Culture: Mediating between Intent and Viewer Perception

Alison Lewis (Melbourne): Sascha Anderson: A Portrait of the Artist as a Young Spy and/or the Spy as a Young Artist?

Gallery