Prof.

Günter Blamberger

Director
German Modern Literature

Direktor

Vita

Since 2009 Director of the Internationales Kolleg Morphomata, Center for Advanced Study in the Humanities (founded by the German Federal Ministry of Education and Research), University of Cologne; Co-Editor Morphomata Studies; Co-Organizer Poetica (Cologne Festival of World Literature); since 2010 Member of the German-Chinese-Research-Cooperation ‘Literaturstraße’; since 1998 Principal Editor International Kleist-Yearbook; since 1996 Co-Editor Kölner Germanistische Studien (Germanic Studies Cologne); since 1996 President of the International Heinrich-von-Kleist-Society and Speaker of the Kleist-Prize, one of Germany’s most prominent awards for fiction; since 1995 Full Professor (C 4), Department of German, University of Cologne; 2011 Head of the Organization Committee of the National Kleist-Bicentenary 2011 and Curator of the Memorial Exhibition for Kleist in Berlin; 1999-2004 Head DFG-Projects ‘Archeology of Media Theory’ and ‘Loudspeakers: Discourses and Practices of Media 1933-1945’ at SFB/FK 204 ‘Media and Cultural Communication’; 1994-1995 Director Center for Advanced Studies: Cultural Analysis, Media Studies, Psychoana-lysis (Wissenschaftszentrum II), University of Kassel; 1992-1995 Full Professor (C 3), Department of German, University of Kassel; 1990-1992 Associate Professor (C 2), Department of German, University of Erlangen; 1990 Habilitation (post-doctoral thesis) on ‘Theories of Inspiration’, University of Erlangen; 1984-1990 Assistant Professor, Department of German, University of Erlangen; 1983 PhD on ‘Melancholy and the Theory of the Novel’ (summa cum laude), University of Erlangen; 1979-1983 Research Assistant, Department of German, University of Erlangen; 1977-1978 Research Assistant, Department of Geography, University of Bayreuth.

Visiting professor and lecturer inter alia at the university of Adelaide, Aix-en-Provence, Buenos Aires, Exeter, Fortaleza, Krakow, London, Liverpool, Manchester, Nottingham, Melbourne, Parma, Paris, Venice, Vienna, at Xi’an, Yale and Durham Universities.

Last Fellowship at Stanford Humanities Center (Spring 2016), at Washington University at Saint Louis (Max-Kade Critic in Spring 2017)

Member of several research and literary societies, inter alia: German Academy of Language and Literature (Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung); International Association for German Studies (IVG). Recent awards inter alia: Biography on Kleist, awarded as ‘Best non-fiction in Germany 2011’ (Börsenverein des deutschen Buchhandels), Universitätspreis 2016 (Forschung).

Fields of Research

German and European literature of the 19thand 20thcenturies, literary history of aesthetic ideas (especially thought images of death), European moralistic philosophy, contemporary German literature and film, figurations of portrait and biography, figurations of the seven deadly sins.

Publications (Selection)

  • Vom Umgang mit Fakten. Antworten aus Natur-, Sozial- und Geisteswissenschaften. Hg. mit Axel Freimuth, Peter Strohschneider. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2018.
  • Imaginations of Death and the Beyond in India and Europe. Hg. mit S. Kakar. New Delhi: Springer, 2018.
  • Beyond Identity – Die Kunst der Verwandlung. Hg. mit Marta Dopieralski, Yoko Tawada. Tübingen: Konkursbuch, 2018.
  • Die Seele und ihre Sprachen. Hg. mit Monika Rinck, Heinrich Detering, Sebastian Goth. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2017. 
  • On Creativity. Hg. mit Sudhir Kakar. Gurgaon-New Delhi: Viking/Penguin Books India, 2015. 
  • Sind alle Denker traurig? Fallstudien zum melancholischen Grund des Schöpferischen in Asien und Europa. Hg. mit Tanja Klemm, Sidonie Kellerer, Jan Soeffner. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2015. 
  • Venus as MuseFrom Lucretius to Michel Serres. Hg. mit Hanjo Berressem, Sebastian Goth. Leiden, Boston: Brill/Rodopi, 2015. 
  • Auf schwankendem Grund. Dekadenz und Tod im Venedig der Moderne. Hg. mit Sabine Meine, Björn Moll, Klaus Bergdolt. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag, 2014 
  • Figuring Death, Figuring Creativity: On the Power of Aesthetic Ideas. München: Wilhelm Fink Verlag, 2013. 
  • Literator 2011: Péter Esterházy. Hg. mit Ines Barner. München: Wilhelm Fink Verlag, 2013. 
  • Möglichkeitsdenken. Utopie und Dystopie in der Gegenwart. Hg. mit Martin Roussel, Wilhelm Vosskamp. München: Wilhelm Fink Verlag, 2013.
  • Ökonomie des Opfers. Literatur im Zeichen des Suizids. Hg. mit Sebastian Goth. München: Wilhelm Fink-Verlag, 2013.
  • Literator 2010 – Daniel Kehlmann. Hg. mit Ines Barner. München: Wilhelm Fink Verlag, 2012.
  • Heinrich von Kleist. Biographie. Frankfurt am Main: S. Fischer Verlag, 2011.
  • Kleist. Krise und ExperimentDie Doppelausstellung im Kleist-Jahr 2011 Berlin und Frankfurt (Oder). Hg. mit Stefan Iglhaut. Bielefeld/Leipzig/Berlin: Kerber Verlag, 2011.
  • Kleist-Jahrbuch. Hg. mit Klaus Müller-Salget u.a. Stuttgart: J.B.Metzler, (1998- ).
  • Morphomata – Kulturelle Figurationen: Genese, Dynamik, Medialität. Hg. mit Dietrich Boschung. München: Wilhelm Fink Verlag, 2011.
  • Berufsbezogen studieren. Hg. mit Hermann Glaser, Ulrich Glaser. München: C.H.Beck, 1993.
  • Das Geheimnis des Schöpferischen oder: ingenium est ineffabile? Studien zur Literaturgeschichte der Kreativität zwischen Goethezeit und Moderne. Stuttgart: J.B.Metzler, 1991.
  • Studien zur Literatur des Frührealismus. Hg. mit Manfred Engel, Monika Ritzer. Frankfurt am Main: Peter Lang, 1991.
  • Erzählliteratur der frühen Nachkriegszeit (1945-1952). Hg. mit Volker Wehdeking. München: C.H. Beck, 1990.
  • Versuch über den deutschen Gegenwartsroman. Krisenbewußtsein und Neubegründung im Zeichen der Melancholie. Stuttgart: J.B. Metzler, 1985.