Tanja Klemm

Event Management
Art History
Research Associate

tanja.klemm(at)uni-koeln.de
+49 (0)221 470-1434

Vita

Tanja Klemm studied Art History, Romance Philology and Classical Archaeology in Cologne and Rome. During and after her studies which she concluded in 2001, she worked, amongst others, for the publishing house Taschen Verlag, as an assistant in Contemporary Art Galleries (Galerie Tanja Grunert, Galerie Karsten Greve), for The Friends of the Museum Ludwig, as well as an art critic and as a drawer. From 2004 to 2006, she held a fellowship at the Graduiertenkolleg „Bild-Körper-Medium. Eine anthropologische Perspektive“, at the Staatliche Hochschule für Gestaltung Karlsruhe. From 2006 to 2010, she was a research associate in the interdisciplinary research group “Functions of consciousness” at the Berlin-Brandenburg Academy of Sciences and Humanities. Afterwards, she worked as a research assistant for Gerhard Wolf at the Kunsthistorisches Institut in Florenz, Max-Planck-Institut. Her doctoral thesis, which she defended in 2010 at the Humboldt-Universität zu Berlin with Gerhard Wolf and Horst Bredekamp, focuses on models of embodied perception in the Middle Ages and the Renaissance. From 2010-2011, she was a research associate at the Morphomata Center of Advanced Studies (Directorate Günter Blamberger). From 2011 to 2013, she held the Assistenz Frühe Neuzeit at the Kunsthistorisches Seminar at University Basel. Since 2014, she works as a research associate at the Morphomata Center of Advanced Studies.

Fields of Research

Italian and German Art and Visual Culture from the Late Middle Ages to Early Modern Times: intersections between the ‘magic’, the demonology, the physiology and the aesthetics of images; phenomenology of embodied perception; healing artifacts (e.g. talismans, miraculous images); iconoclastic practices; the corpus animatum in natural philosophy, medicine, and art in a transcultural perspective; the brain and its images; Annunciations

Contemporary Art:

Drawing, international Biennials, the formation of artists in a global perspective; Outsider Art

Enactive Criticism, together with Esther Schomacher and Jan Söffner; image and embodiment; physiology of the image; history of medicine and history of images; transitional objects; relations between skills and knowledge, between art and cult images

Publications (Selection)

Monographien und Herausgeberschriften

  • Kunst lernen? Akademien und Kunsthochschulen heute, gemeinsam mit Stephanie Dieckvoss, Themenheft, Kunstforum International 245 (2017)
  • Sind alle Denker traurig? Fallstudien zum melancholischen Grund des Schöpferischen in Asien und Europa, mit Günter Blamberger, Sidonie Kellerer und Jan Söffner (Hgg.), Paderborn: Fink Verlag 2015
  • Bildphysiologie. Wahrnehmung und Körper in Mittelalter und Renaissance, Berlin: Akademie Verlag 2013.
  • Topologien der Bilder, mit Inge Hinterwaldner, Carsten Juwig und Roland Meyer (Hgg.), München: Fink Verlag 2008.

 

Artikel

  • „Life from within: Physiology and talismanic efficacy in Marsilio Ficino's De Vita (1489), in: Representations 133,1 (2016), hg. von Hannah Baader, Ittai Weinryb und Gerhard Wolf, S. 110-129.
  • "'Just by Calling it Art We Altered it Slightly'. Emery Blagdon's 'Healing Machine' und die Outsider Art", in: Einwegbilder, hg. von Michael Hagner, Inge Hinterwaldner und Vera Wolff, Paderborn (erscheint 2016).
  • „La magie du Bambolaro. A propos de la pratique esthétique de Franco Bellucci“, in: Franco Bellucci, Ausstellungskatalog MADmusée 2014, S. 13-15.
  • "Pitfiring", "Art on Wheels", in: Art on Wheels, Katalog zur künstlerischen Aktion und Performance von AkademiestudentInnen, München, 16.-17. Dezember 2014, Akademie der Bildenden Künste München 2015, o.S. (Auflage: 50)
  • „inwendig“, homepage Aino Nebel (http://www.ainonebel.de/texte/inwendig/)
  • „Unendliche Übergangsobjekte“. Tanja Klemm im Gespräch mit Riccardo Bargellini, in: Kunstforum International 225 (2014), S. 228-233.
  • „Global, Unseen, Welcoming“. Tanja Klemm im Gespräch mit Stephanie Dieckvoss, Direktorin der neuen Kunstmesse Art13 London, in: Kunstforum International 221 (2013), S. 376-379.
  • „Corpus animatum – imago animata. Shared Image Practices in the Florentine Church SS. Annunziata in the Renaissance“, in: Feelings of Being Alive, hg. von Jörg Fingerhut und Sabine Marienberg, Berlin 2012, S. 259-291.
  • mit Esther Schomacher und Jan Söffner: „Enactive Criticism. Research as embodiment“, in: RES: Journal of Anthropology and Aesthetics 59/60 (2011), S. 318-324.
  • „Vor dem Anfang: Die Rhythmen des tohu wa bohu“, in: Ellen Keusen, Vom Raum zwischen den Dingen, 1992-1994, Ausstellungskatalog, Köln 2010, S. 36-50.
  • „Dryander, Leonardo, Berengario. Die perceptio der frühen Anatomen“, in: Imagination, Repräsentation und das Neue. Zur Imaginations- und Technikgeschichte frühneuzeitlicher Bilder, hg. von Christiane Kruse, Horst Bredekamp und Pablo Schneider, München 2010, S. 35-54.
  • „Kunstgeschichte“, in: Heureka. Evidenzkriterien in den Wissenschaften. Ein Kompendium für den interdisziplinären Gebrauch, hg. von Eva-Maria Engelen, Christian Fleischhack, Giovanni Galizia und Katharina Landfester, Heidelberg 2010, S. 117-134.
  • „Übergängigkeiten: Anatomische Bilder vom Gehirn im frühen 16. Jahrhundert“, in: Visualisierung und kultureller Transfer, hg. von Kirsten Kramer und Jens Baumgarten, Würzburg 2009, S. 301-318.
  • „Bildbesessenheit. Der Heilige Antonius von Dämonen gepeinigt in graphischen Darstellungen der Renaissance und die perturbationes des Bildbetrachters“, in: Funktionen des Erlebens, hg. von Matthias Jung und Jan-Christoph Heilinger, Berlin 2009, S. 305-333.
  • „Lorenzos Schädel im Kopf des Anatomen: Bilder des Gehirns im frühen 16. Jahrhundert“, in: Bildwelten des Wissens. Kunsthistorisches Jahrbuch für Bildkritik 6,1 (2008): Ikonographie des Gehirns, hg. von Horst Bredekamp, Matthias Bruhn und Gabriele Werner, S. 108-119.
  • „Hirnphysiologie und Bildwerdung: Der Traum des Doktors von Albrecht Dürer“, in: Topologien der Bilder, hg. von Inge Hinterwaldner, Carsten Juwig, Tanja Klemm und Roland Meyer, München 2008, S. 229-246.
  • mit Beate Fricke: „conceptio und perceptio. Zum ‚Weimarer Blatt’ von Leonardo da Vinci“, in: Modernisierung des Sehens, hg. von Matthias Bruhn und Kai-Uwe Hemken, Bielefeld 2008, S. 82-99.
  • „Ökosophie im Nahen Osten: Die 8. Biennale in Sharjah“, in: Kunstforum International 186 (2007), S. 214-239.
  • „Huftier oder Mensch? Bildpraktiken vergleichender (Hirn-)Anatomie im frühen 16. Jahrhundert“, in: The Picture’s Image. Wissenschaftliche Visualisierung als Komposit, hg. von Inge Hinterwaldner u. Markus Buschhaus, München 2006, S. 87-103.
  • „Open a New Horizon of Arab Contemporary Art: 6th Sharjah International Biennial“, in: Artinculture 6 (2003), S. 130-135 (auf Koreanisch erschienen).
  • „Arts in a Changing Horizon – Globalization and Formulars of Modernization: 6th Sharjah International Biennial“, in: Kunstforum International (165) 2003, S. 366-370.